Dijital Pazarlama: Başlangıç Rehberi

Dijital Pazarlama: Başlangıç Rehberi
Yazan

Dijital pazarlama, pazarlama ve iş geliştirme konusunda her ne kadar daha çocukluk çağında olarak nitelendirilse de pazarlama dünyasının büyük bir bölümünü ele geçirme çabalarına hızla devam ettiğini görmekteyiz. Her gün birçok insan ürünlerini ve işletmelerini tanıtmak için dijital pazarlamaya ilk adımı atıyor.  Dijital pazarlamaya başlamak için bundan daha iyi bir zaman yok!  Özellikle ülkemizde bu alanda halen o kadar açık var ki. Google’ın İrlanda’ da düzenlediği bir zirvede, açılış direkt olarak Türkiye’den bahsedilerek başladı. Nedeni ise çok kısa sürede kendini belli etti. Avrupa ülkelerinde web sitesine sahip kobilerin oranı %50’nin üzerindeyken Türkiye’de şu an için bu oran sadece %22. Hala çok rekabetçi bir pazara sahip değiliz.  Her geçen gün yeni bir mecra, farklı dijital pazarlama modelleri hayatımıza girmeye devam ediyor.

Mobilin devrimi, arama motorları, sosyal medya bilgiye ulaşımı ve iletişimi inanılmaz derecede kolaylaştırdı. Dijitalleşen Dünya ile birlikle bir girişim, çok hızlı bir sürede tüm Dünya’da adından bahsettirebilecek hale gelebiliyor.  Bu sadece internetin yaygınlaşması ile mi ilgili? tabi ki hayır. Bu girişimlerin bu hale gelebilmelerinde en büyük etkenlerden biriside pazarlama stratejileri.

Biraz dijital pazarlama kanallarından bahsedelim. Tabi ki dijital pazarlama bununla sınırlı değil:

  • Arama motoru reklamları
  • PPC
  • Arama motoru optimizasyonu
  • Mail pazarlama
  • Sosyal Medya
  • Websitesi

Arama Motoru Reklamları (Search Engine Advertising)

Arama ağı reklamları, arama motorlarının sonuç sayfalarında gösterilen, genellikle sponsor bağlantılar etiketine sahip olan reklamlardır. Sayfanın üst tarafında veya alt tarafında görüntülenebilir. Bu reklam modeli  Pay per click (tıklama başına ödeme)  sistemi ile çalışır. Yani reklamlarınızın gösterimi sizin için bir maliyet oluşturmaz, reklamlarınıza gelen tıklamalar için ödeme yaparsınız.

SEA’nın temelinde anahtar kelimeler ve bunlara verilen teklifler vardır. Teklifler, ilgili sorgularda hangi sırada çıkacağınızı belirleyen önemli faktörlerden birisidir. (bir diğeri için bknz: kalite puanı) Her anahtar kelimenin farklı cpc maliyeti vardır. Bazı anahtar kelimelerde tıklama başına maliyetler 0,05krş olabilirken bazılarında 50TL olabilir.

PPC ile SEA arasındaki fark;
PPC reklamları kısaca ücretli reklamcılıktır.  PPC reklamları arama motorları reklamlarını kapsar fakat sadece bununla sınırlı değildir. Yandex, bing gibi arama motoru reklamları da PPC reklamcılığı kapsamına girer. Hatta Facebook, Instagram gibi mecraları da bu gruba dahil edebiliriz.

SEA hakkında birtakım bilgiler;

  • Search Engine Advertising sadece Google AdWords ile sınırlı değildir. Yandex Direct, Bing search Ads gibi arama motoru reklam platformları da bunlara dahildir.
  • Google arama sayfalarında bulunan bütün tıklamaların %50’ye yakını ilk ve ikinci sırada çıkan sonuçlarda gerçekleşmektedir.
  • Türkiye’de dijital pazarlama faaliyetlerine ayrılan bütçenin %50’sinden fazlasını arama motoru reklamları oluşturmaktadır.
  • Long tail anahtar kelimeler daha fazla anlamlı trafiği websitenize getirebilir.
  • Long tail anahtar kelimelerin dönüşüm oranları genellikle shot tail anahtar kelimelere göre yüksektir.
  • Pazarlama kampanyalarınızı yüksek bütçeler ayırmadan test edebilirsiniz. Dilediğiniz tutarda bütçe ile arama motoru reklamlarına başlayabilirsiniz.
  • Açılış sayfalarınızı seçme özgürlüğüne sahipsiniz. Bunu kullanarak landing page’lerinizi test edebilir, marka terimlerinizden gelen trafiği kampanya açılış sayfalarınıza yönlendirebilirsiniz.
  • Long tail anahtar kelimeler her ne kadar short tail anahtar kelimelere göre daha az erişim hacmine sahip olsa da bir kampanyada yüzlerce long tail anahtar kelime olması yatırım getirisini artıracaktır.
  • Kalite puanı en az verdiğiniz teklifler kadar önemlidir.
  • Açılış sayfalarınızın içeriği, hızı kalite puanlarınızı ve dönüşüm oranlarınızı büyük ölçüde etkileyebilir.
  • Eğer bir e-ticaret sitesi sahibiyseniz Ürün Listeleme Reklamlarını kesinlikle test etmek isteyebilirsiniz.
  • Yayınlanmaya değecek reklam metinleri oluşturmalısınız. Reklam metinlerinizde CTA kullanmanız tıklama oranlarınızı artırabilir.
  • Alternatif reklam metinleri oluşturarak, oluşturmuş olduğunuz reklamları test etmelisiniz.

Arama Motoru Optimizasyonu (Search Engine Optimization)

Kısaca SEO olarak adlandırılır. Web sitelerinin, arama motorlarının kriterlerine uygun hale getirilerek arama sonuçlarında sıralamasının yükseltilmesi çalışmalarıdır. Arama motorları, arama sonuçlarını belirli algoritmalara göre listeler. Arama motorları belirli aralıklarla bu algoritmaları, kullanıcılarına daha iyi, daha alakalı sonuçlar sunmak için güncellerler. Türkiye’de arama motoru denilince akla direkt olarak Google optimizasyonu da gelebilir. Bunun en büyük nedeni Google’ın pazar payının yaklaşık %95’ini kapsamasıdır. Optimizasyon süreci site içi SEO ve site dışı SEO iki ana başlıkta toplanabilir.

Site içi SEO: Web sitenizin teknik alt yapısı, nasıl bir deneyim ve etkileşim yarattığı, kullanıcılara ne sunduğunuzla alakalı sürecin tamamıdır. Hadi websitesinin alt yapısını düzenletelim, bir iki de içerik yazdırırızın açıkçası çok ötesindedir. Websitenizi bir süpermarket olarak düşünün. Ziyaretçilerinizi, ürünlerin kategorilerine yönlendirecek navigasyonlar, sattığınız ürünlerin son kullanma tarihi veya içeriği hakkında bilgilendirmeler, benzer temalı ürünlerin belirli yerlerde bulunması, çalışanlarınızın müşterilerinize ilgi göstermesi ve yardımcı olması, içerik reyonunun yanında çerezlerin bulunabilmesi, (her ne kadar çapraz satış olsa da, çoğu insanın mağaza deneyimini kolaylaştırıyor bence) alışverişinizin sonunda fiş alabilmeniz veya kolay iade sürecine sahip olmanız. Tüm bunların hepsi mağaza ziyaretçilerinize daha iyi bir deneyim sunmak, daha güvenli ve kolay alışveriş yapmalarını sağlamak konusunda destek olacaktır. Site içi SEO’yu da bu şekilde düşünebilirsiniz.

Site dışı SEO: Aynı örnek üzerinden gidecek olursak, site dışı SEO çalışmaları ise mağaza ziyaretçilerinizin veya herhangi bir kişinin sizin mağazanız hakkında konuşması, başka insanları mağazanıza yönlendirmesi veya onlara tavsiye etmesidir diyebiliriz.

SearchMetrics 2016 verilerine göre;

  • İlk 20 sonucun content uzunluğu 1000 kelimeden fazla
  • Amerika’da top 10 sonuçların %86’sı .com domain uzantısına sahip
  • Sosyal sinyaller 2015’e göre daha etkileyici
  • Sitede geçirilen süre, hemen çıkma oranından daha değerli
  • İçeriğinizin alaka düzeyi, içeriklerinizin uzunluğundan, h etiketlerinden, daha değerli görünmektedir.
  • Tıklama oranlarının etkisi hala çok büyük
  • İçeriklerinizde anlamlı iç bağlantılar kullanmak, çalışmalarınızın performansını artırıcı bir unsur

 Mail Marketing

Mail marketing tüketicilere doğrudan elektronik posta ile ulaşmanın bir yoludur. Dijital pazarlamanın en yaşlı üyelerinden olmasına rağmen hala en fazla dönüşüm oranlarına sahip dijital pazarlama kanallarından bir tanesi olduğunu söyleyebiliriz. Email kampanyaları ile müşterilerinizle etkileşim yaratmak, satış yapmak, marka sadakati oluşturma noktasında diğer kanallara göre nispeten daha ucuzdur. Ayrıca doğru stratejilerle kullanıldığında işletmeniz için çok verimli pazarlama aracı haline gelebilir.

  • Dünya nüfusunun 3’te 1’inden fazla bir mail hesabı bulunmaktadır.
  • 2016 yılı verilerine göre günde ortalama 240 milyar e-posta gönderilmektedir. Bu sayı 2009 yılında 1.4 milyardı.
  • Ortalama bir ofis çalışanı günde 121 email alıyor. Bu maillerin ortalama %49.7’sini spam mailler oluşturuyor.
  • Gelen maillerin mobilde açılma oranı 2012 yılında %21 iken 2016 yılında %68’lere ulaşmış.
  • Otomasyon ile gönderilen emailler manuel gönderilen maillere göre %320 daha fazla gelir sağlıyor. (örneğin, bir e-ticaret sitesinde alışveriş sepetine ürün atmış fakat siparişini tamamlamamış kullanıcılara sepetinde ürün olduğunu hatırlatan otomatik e-posta göndermek)

Eposta pazarlama hakkında daha fazla bilgi almak, başarılı örnekleri görmek için Mailchimp, Sendgrid, Sendinblue gibi mail marketing araçlarının bloglarını takip edebilirsiniz.

Sosyal Medya

Sosyal medya pazarlaması, işletmenize daha fazla müşteri çekmek, websitesine gelen trafiği artırmak, yeni ürünleriniz hakkında bilgilendirme sağlamak, satışları artırmak, müşterilerinize destek sağlamak gibi nihai amaçlarınızı gerçekleştirmek için kullanabileceğiniz etkili bir dijital pazarlama kanalıdır.  Pazarlamacıların yaklaşık %87’si sosyal medya pazarlamacılığının satışları artırmaya yardımcı olduğuna inanıyor. (cmather) Markaların kullanabileceği çok fazla aktif sosyal medya kanalı var. (facebook, twitter, instagram, linkedin, pinterest vb) Hedef kitlenize göre aktif olarak kullanacağınız sosyal medya kanallarını belirleyebilirsiniz. Her sosyal medya kanalında bulunmanıza gerek yok! Var olup, ölü taklidi yapmak kitlenizin sizin hakkında düşüncelerinizi değiştirebilir.

Websitesi

Websiteleri halen dijital pazarlama kanallarının temel yapısını oluşturmaktadır. Bir çok dijital pazarlama kanalı, websitesine trafik yönlendirme amaçlı kullanılmaya devam ediyor. Bu durum uzun süre bu şekilde ilerleyecek gibi görünüyor. Özellikle orta ölçekli işletmelerde gördüğüm ana sorunlardan bir tanesinden bahsetmek istiyorum. Aylık online reklam kanallarına ayrılan pazarlama bütçesi, websitesine ayırdığı bütçenin 20-30 katı olan işletmeler gördüm. Kullanıcı deneyimine tamamen aykırı, mobil tasarımları içler acısı websitelerine ödemeleri reklam kanallarından trafik yönlendiriyorlar. Oysa ki websitesini biraz kullanıcı deneyimine göre optimize etseler, kullanıcı odaklı tasarımlar oluştursalar dönüşüm oranlarını gözle görülür şekilde arttırabilir. Aynı şekilde ziyaretçileri websitesine yönlendiren pazarlama çalışmaları olmadığı sürede harika bir websiteniz olsa da bu tek başına size başarıyı getirmeyecektir.


Yorumlar

  1. Dijital pazarlamanın ipuçları arasından altın kurallarıdan: Web sitenize ayit bir işletme bloğu mutlaka oluşturun. Kurumsal blog, web adresinizin arama motoru optimizasyonu çalışmalarına olumlu yönde sinyalleri bulunmakla kalmaz, aynı zamanda sizi diğer rakiplerinizden özgün olarak ayırarak uzmanlık alanınızı gözler önüne sermenizede yardımcı olmakta.

  2. Dijital Pazarlama bukadar açık ve net bir şekilde açıkladığınız için şahsım adına teşekkür ederim

    Bilmediğim bilgileri sayenizde öğrendim

  3. Emre Kelekçi : Ekim 13, 2018 at 12:35 pm

    Güzel bilgilendirme olmuş Bunun için teşekkür ederiz.Siz Böyle Devam Ettikçe,Paylaşacak Olduğunuz Konu Hakkında Güzel Bilgilendirmeler Verdikçe Sitenizin Daha Çok Yükseleceğinden Hiç Şüphe Duymuyoruz Sizi Desteklemeye Devam Edeceğiz Her Zaman. Allah’ın İzniyle Güzel Yerlere Geleceksiniz.Teşekkürler

  4. Dijital pazarlama hakkında güzel bir bilgi sunmuş oldunuz bizlere.Son 16 yılda dünyada pazarlama yönünde çok fazla değişiklik oldu. Günümüzün en yeni ve en geliştirilmeye müsait olan pazarlama yöntemidir Dijital Pazarlama.Aynı zamanda Interaktif pazarlama, online pazarlama, e-marketing ve web pazarlama diye de çeşitli isimlerle de anılır.

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Üç × 3 =